تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات
آخرین بروزرسانی : 9 مهر 1395 ساعت : 12:54:34

استرس‌

استرس‌ چیست؟

استرس‌,استرس چیست,استرس اکسیداتیو,استرس شغلی,استرس بار,استرس امتحان,استرس شدید,استرس در بارداری,استرس و تپش قلب,استرس و اضطراب,درمان استرس,کاهش استرس

جامعه امروز و مشکلاتش افراد را با معضلی به نام استرس روبرو کرده است.بهتر است بدانید استرس احساسی است که زمانی به شما دست می‌دهد، که فشار بیشتر از آنچه شما به آن عادت داشته‌اید برشما وارد گردد.زمانی که شما دچار استرس می‌شوید، بدن شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس شما را سریع‌تر کرده و میزان انرژی بیشتری به شما خواهد داد. بعضی از انواع استرس عادی و حتی مفید بوده و بدون آن شما انگیزه‌ای برای فعالیت ندارید. بعضی ها عقیده دارند این نوع استرس به انسان کمک کرده و زندگی بدون آن بی معنا می باشد. اما اگر استرس بیشتر از توان جسمی و روحی ما باشد و زندگی مارا تحت تاثیر قراردهد، استرس بد یا کاهنده خوانده می شود و استرس خوبی نیست

استرس‌،درمان استرس‌,استرس چیست

بهتر است بدانید اگر استرس زیاد برای شما اتفاق بیافتد یا مدت آن طولانی باشد، این نوع استرس می‌تواند از انواع استرس بد باشد. این نوع استرس می‌تواند با سر درد، ناراحتی معده و مشکل در خوابیدن، همراه باشد. نیز این نوع استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و مبارزه با بیماری‌ها را برای شما سخت کند. بعلاوه اگر شما هم اکنون به بیماری و یا مشکلی مبتلا هستید ممکن است استرس آن را بدتر نماید. استرس می‌تواند شما را حساس، ناراحت و یا حتی افسرده نمایدودر زندگی شما تاصیر منفی داشته باشد.

عوامل استرس یا تنش زا بشناسید

بهتر است بدانید عوامل استرس یا تنش زا، عواملی هستند که می‌تواند بعنوان محرک عمل کرده و باعث ابتلای شما به استرس گردد.استرس احساس تحت فشار بودن است، درحالیکه تنش زا عاملی است که در ما باعث بوجود آمدن استرس می‌شود و در محیط زندگی ما قرار دارد. بعنوان مثال صداها، افراد ناخوشایند و کسانیکه از آنها بدمان می‌آید، افزایش سرعت ماشین یا حتی بیرون رفتن از خانه همه می‌توانند، تنش زا باشند.عموما(همیشه نه) هرچه بیشتر ما با عامل استرس یا تنش زا مواجه شویم، بیشتر احساس استرس می‌ کنیم و استرس می گیریم .

استرس‌،درمان استرس‌,استرس چیست

واکنش بجنگ یا دررو را بشناسید

وقعیت این است که بخشی از واکنش ما در برابر استرس جسمی بوده و بر وضعیت جسمانی ما تاثیر می‌گذارد. زمانیکه ما با یک تهدید یا خطر مواجه می‌شویم،بدنمان موادی را آزاد می‌کند که به ما قدرت محافظت (حالا یا فرار با بیشترین سرعت و یا مبارزه با بیشترین توان) از خودمان را می‌دهد. بعنوان مثال هنگامی‌که شما در خانه هستید و زلزله رخ می‌دهد، با بیشتر شدن سطح این مواد شیمیایی بدن شما زودتر از همیشه عمل کرده و شما می‌توانید با سریعتر بیرون رفتن و یا بیرون بردن خانواده‌تان، جان خود و خانواده‌تان را نجات دهید.

استرس‌،درمان استرس‌,استرس چیست

بهتر است بدانید که بجنگ یا دررو واکنش سیستم عصبی بدن ما به یک واقعه استرس زا است. در این واکنش بدن ما مواد شیمیایی کورتیزول،آدرنالین و نورآدرنالینبیشتری تولید کرده که باعث افزایش ضربان قلب، محکم شدن ماهیچه ها، عرق کردن و افزایش سطح هوشیاری شده و همه این‌ها به مابرای محافظت از خودمان در موقعیت های خطرناک کمک می‌کند. در زمان واکنش بجنگ یا دررو سایر عملکرد‌های بدن که در آن لحظه مورد نیاز نیستند، کاهش فعالیت داده(مانند سیستم ایمنی یا دستگاه گوارش) و همه منابع بدن برروی عملکردهای مورد نیاز همچون افزایش سرعت تنفس، جریان خون، هوشیاری و قدرت ماهیچه‌ها متمرکز می‌ گردند.

تاثیرات استرس بر شما چگونه است ؟؟

استرس‌،درمان استرس‌,استرس چیست

استرس می‌تواند بدن شما، افکارتان، احساساتتان و یا حتی رفتارتان را تحت تاثیر قرار دهد. آشنایی با نشانه‌ها و علایم استرس می‌تواند به شما در کنترل استرس یاری رساند. استرس بررسی و کنترل نشده می‌تواند باعث ابتلا به انواع بیماری از قبیل فشار خون بالا، بیماری های قلبی، چاقی یا دیابت شود. نشانه‌های معمول استرس شامل موارد زیر است :

افزایش فشا رخون در فرد

ایجاد مشکلات تنفسی یا تند نفس کشیدن

کندشدن روند عملکرد دستگاه گوارش

ایجاد افزایش ضربان قلب

ایجاد ضعف سیستم ایمنی بدن

می‌باشد.

سعی کنید بر استرس خود فائق شویم .

کمبود خواب، مصرف الکل، استرس و یا تغییرات هورمونی می تواند منجر به صرع شود

نازایی و ناباروری مردان می‌تواند استرس زا و ناراحت کننده باشد، اما تعدادی درمان برای حل این مشکل وجود دارد.

استرس می‌تواند شدت بیماری‌ ام اس را افزایش دهد و مضر است .

تخم بلدرچین برای درمان بیماری های کبدی، کلیوی، کم خونی، آسم، سل، ناتوانی جنسی، استرس و بازسازی بدن پس از جراحی یا زایمان توصیه می­ گردد.

استرس باغث تشدید بیماری میگرن می شود

استرس روحی و اضطراب می تواند از عوامل بیماری استوماتیت باشد

استرس می تواند از عوامل اگزما باشد

درمان نقرس با هوای تازه، ورزش کردن و کم کردن استرس

چگونه خودمان اگزما را درمان کنیم :  استرس های روحی و جسمی اگزما را تشدید می کنند

کرفس ضد استرس است

قابل توجه است که هنگامی که با استرس مواجه می شویم، سوخت و ساز بدنمان بیشتر می شود و در نتیجه، سطح پتاسیم بدنمان کاهش پیدا می کند.پس با خوردن موز پتاسیم را جبران کنیم

برای کاهش فشار خون بالا از ملاقات با افرادی که شما را دچار استرس می‌کند دوری کنید. شیوه های کنترل استرس را بیاموزید و برای کاهش استرس حتما روزانه ورزش کنید. پیاده روی یکی از بهترین روش ها برای کنترل استرس است. آخر هفته را طوری برنامه‌ریزی کنید که با اعضای خانواده به کوه و پارک بروید.

از خواص چای سفید کاهش قند خون و مشکلات قلبی و سکته قلبی، افزایش دهنده انرژی و کاهش دهنده استرس، از بین برنده سرطان معده ، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات هستند

ثابت شده است که مشت و مال، هورمون استرس (کورتیزول) را آزاد می‌نماید و در نتیجه باعث کاهش استرس می‌گردد.

عوامل بروز تبخال؛ استرس، هیجان، مصرف بی‌رویه‌ی بعضی از خوراکی‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا، فشارهای روحی و روانی، قاعدگی، سوء تغذیه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید.درمانی برای این بیماری وجود ندارد و متخصصان فقط داروهای ضدویروسی (مثل آسیکلوویر) را تجویز می‌کنند که سرعت بهبودی آن بالا رود. نکته قابل توجه اینجاست که گاهی همین دارو موجب بروز حساسیت پوستی می‌شود.

گذاشتن گیاه اسطوخدوس به مدت یک هفته روی تبخال، مایعات خنک، بستنی، سیب‌زمینی، کاهش فشار عصبی و استرس و کمپرس یخ هم برای درمان این بیماری مفید است.

علائم افسردگی : به دلیل کم خوابی یا پرخوابی سیستم بدن به هم میریزد و فرد دچار کوفتگی و خستگی می شود و به این عدم استراحت کم کم استرس را با خود می آورد.

90 درصد سکته های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است. با بی تحرکی مفرطی که امروزه گریبانمان را گرفته، تغذیه ی ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره باید قبول کرد که خطر سکته ی مغزی بیخ گوشمان است.

با ورزش کردن در هوای مناسب و کاهش استرس می توان بر نقرس غلبه کرد.

علف لیمو تب، سرفه، سرماخوردگی و استرس را رفع می‌کند.

استرس‌ های روحی یکی از عواملی است که باعث ایجاد حمله آسم و تنگی نفس می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید آرام باشید.

برای درمان زخم معده پرهیز از مصرف برخی خوراکی‌ها لازم است مانند(مثل غذاهای پرچربک، کلم، ترب، تربچه، خیار، شلغم، پیاز و پیازچه، هندوانه، گیلاس، گوجه سبز، هلو، زیتون، ماهی دودی و نمک، کاهش مصرف چای و قهوه و نوشابه‌های گازدار، دور کردن استرس و ناراحتی از خود، پرهیز از مصرف دخانیات، مصرف عسل، بادام، موز، شیرین بیان، نعناع و بابونه.

اجتناب از مصرف زیاد شیرینی‌ها(چون استرس‌زا هستند) باعث می شود که کمتر دچار عصبانیت شود

برای تخفیف علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌توان از راه‌های زیر بهره برد؛ مصرف روزانه یک مولتی ویتامین اسید فولیک و مکمل کلسیم، قرص آهن، ورزش آهسته(مثل یوگا و مدیتیشن)، مصرف غلات سبوس‌دار، گوشت‌ها، تخم مرغ، جگر، اسفناج تازه، جعفری، حبوبات (مثل عدس و لوبیانخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار (مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش)، خوابیدن هشت ساعت در شب، کم کردن استرس و…

بی‌خوابی گذرا : بین چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و ممکن است دلیل آن استرس باشد.

عوامل گرفتگی صدا ؛ التهاب و ورم تارهای صوتیی، سرماخوردگی‌های ویروسی، عفونت گلو و سینوزیت، استفاده بیش از حد از گلو و حنجره(مثل فریاد زدن)، صحبت کردن با صدای بلند، رفلاکس(برگشت اسید معده به مری)، دود سیگار، حساسیت(دارویی، غذایی و فصلی)، مشکلات هورمونی اضطراب و استرس.

عوامل تکرر ادرار ؛ کوچک بودن مثانه، عدم کشش مثانه، بیش فعالی مثانه، برخی بیماری‌ها(مثل پارکینسون، سکته یا تومور، دیسک‌های درمان نشده، آسیب‌های نخاعی و…)، عفونت در مجاری ادراری، استرس و اضطراب، وسواس ادراری و نگه داشتن ادرار به مدت طولانی.

عوامل ایجاد بوی بد پا و بوی بد کفش محیط گرم و مرطوب داخل کفش، وجود باکتری‌ها در کفش، استرس و تعریق.

عوامل چربی خون ؛ کمبود مصرف غذاهای حاوی فیبر(مثل هویج)، افزایش غذاهای چرب در برنامه غذایی، انوع نوشابه‌ها و سس‌ها، یبوست، استرس و کمبود فعالیت‌های بدنی.

غذا خوردن در مواقعی که استرس دارید و یا عجله دارید می تواند با سیستم هضم و جذب گوارش مداخله نماید و باعث ایجاد گاز شکم شود

استرس‌

امتیاز 5.00 ( 20 رای )

ad ad
X بستن تبليغات
X بستن تبليغات