تقویت مو سر با روغن زیتون همراه روش مصرف

تقویت مو سر با روغن زیتون همراه روش مصرف

راهکاری برای تقویت مو سر با روغن زیتون همراه روش مصرف تقویت مو سر با روغن زیتون , تقویت مو سر,تقویت مو سر مردان,تقویت مو سر با روغن زیتون,تقویت مو سر گیاهی,تقویت …

به خاطر این 7 دلیل نباید قوز کنید

به خاطر این 7 دلیل نباید قوز کنید

به خاطر این 7 دلیل نباید قوز کنید قوز کردن,بیماری قوز کردن,قوز کردن در بارداری,علائم قوز کردن,درمان قوز کردن,درمان قوز کردن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان قوز کردن,قوز کردن را …

علت و دلیل و درمان سردرد یک طرفه در کودکان و بارداری

علت و دلیل و درمان سردرد یک طرفه در کودکان و بارداری

سردرد یک طرفه سردرد یک طرفه ,سردرد یک طرفه سر,سردرد یک طرفه در بارداری,سردرد یک طرفه پشت سر,سردرد یک طرفه صبحگاهی,سردرد یک طرفه چیست,سردرد یک طرفه و چشم درد,سردرد یک طرفه گیجگاهی,سردرد …

صدا کردن مفاصل

صدا کردن مفاصل ،صدا کردن مفصل،صدا کردن مفصل زانو،دلیل صدا کردن مفصل،علت صدا کردن مفاصل،علت صدا کردن مفصل

صدا کردن مفاصل ،صدا کردن مفصل،صدا کردن مفصل زانو،دلیل صدا کردن مفصل،علت صدا کردن مفاصل،علت صدا کردن مفصل

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد صدا کردن مفاصل و علت و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.وجود صدا در زانو و یا تق‌تق زانو یک مشکل شایع است که عوامل متعددی می‌تواند در به وجود آمدن آن دخیل باشد. اصطلاح مورداستفاده برای صدای زانو در پزشکی “کریپتوس ” است. فارغ از نوع صدا و دلایل تق‌تق زانو (صدای تق‌تق، خرچ خرچ، صدای خرد شدن و یا ترک‌خوردگی، صدای برخورد شلاق مانند و …) وجود صدا در مفاصل را “کریپتوس” می‌نامند.

آشنایی با صدا کردن مفاصل

بسیاری از افراد مایل هستند که بدانند آیا زانوی آنها کاملا بی صدا است، در حقیقت جاهای مختلف بدن هنگام حرکت صدا می دهد. به این صداها تلق تلق یا تق تق مفصل گفته میشود. اگر چه صدا دادن زانوی سالم معمولا شنیده نمی شود و این صداها طبیعی است، اما صدای زانو زمانیکه زانو دچاربیماری یا آسیب دیدگی باشد و فشار روی آن ایجاد شود شنیده میشود که این صداها شامل صدای تلق تلق، تق تق، خش خش و خرچ خرچ زانو است. تعدادی از افراد با ایجاد صدا در مفصل مخصوصا هنگام خم شدن بیشتر از بقیه افراد مواجه می شوند دلیل اصلی این صداها برای فردی که دچار هیچ گونه بیماری نباشد هنوز مشخص نشده است. اعتقاد بر این است که هنگامیکه روی زانو فشار وارد می شود گازی حاصل از مایع مفصل ایجاد می شود، با ترکیدن این گاز یا حباب صدا ایجاد میشود و شبیه به ترق ترق کردن انگشتان و مفصل انگشتان است دلیل دیگر صدای دادن زانو ناشی از لیگامنت های اطراف مفصل است که می تواند باعث ایجاد صدای تق تق زانو شوند.

علت صدا کردن مفاصل بدون درد

وجود سروصدا در زانو بدون حضور درد، اغلب ناشی از پیوستن حباب‌های گازی در داخل مفصل و یا برخورد رباط‌ها و تاندون‌ها در مفصل می‌باشد.

حباب‌های گاز علت صدا کردن مفاصل

در تمام مفاصل مایعی به نام مایع سینوویال وجود دارد که غلیظ و لغزنده است. وظیفه این مایع لغزنده کردن سطوح مفصل و تسهیل حرکت مفصل است. این مایع در تغذیه غضروف مفصلی هم نقش دارد. در درون این مایع مانند بسیار دیگر از مایعاتی که در بدن ما وجود دارند، گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن بصورت محلول وجود دارد. وقتی که شما با تحت فشار قرار دادن مفصل انگشت خود، صدای تقه از آن درمیاورید در واقع لیگامان های آن مفصل را تحت کشش قرار داده اید. در این عمل شما با فشار موجب میشوید دو سطح مفصلی از یکدیگر فاصله گرفته و در واقع میخواهید حجم داخل مفصل را افزایش دهید. با انجام این کار فشار درون مایع مفصلی کاهش پیدا میکند و با این کاهش فشار مقداری از گازهای محلول در مایع، نامحلول شده و بصورت حباب های گاز در درون مفصل ظاهر میشوند. ایجاد این حباب گاز بصورت ناگهانی با ایجاد یک موج صدا همراه است که شما آنرا بصورت یک تقه میشنوید. بعد از شنیدن صدای تقه شما تا مدتی نمیتوانید مجددا این صدا را ایجاد کنید. علت آن اینست که ابتدا باید مدتی بگذرد تا حباب گاز تشکیل شده مجددا بصورت محلول در مایع درآید تا شما بتوانید مجددا آنرا تولید کنید.

نرمی غضروف کشکک زانو علت صدا کردن مفاصل

نرمی کشکک اشاره به تحریک و التهاب غضروف پوشش‌دهنده پشت استخوان کشکک دارد. اصطکاک بین پشت استخوان کشکک زانو و استخوان ران می‌تواند باعث ایجاد درد و سروصدا در زانو شود.

درمان صدا کردن مفاصل با اوزون درمانی

همان‌طور که در خصوص آرتروز ذکر شد، در اثر این عارضه غضروف نازک و سست می‌شود. درنتیجه مفصل دچار علائمی همچون: درد، سفتی، صدای تق‌تق و غیره می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، تزریق گاز اوزون به‌زانو می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان به ورم مفاصل را بهبود بخشد.

درمان صدا کردن مفاصل با تزریق در مفصل فاست

در روش تزریق مفصل فاست یک داروی استروئیدی به جهت بی‌حس کردن مفصل و مسدود کردن حس درد، در مفصل تزریق می‌گردد. اثر تسکینی و درمان صدا دادن زانو در این روش سریع و درازمدت است. با استفاده از فلوروسکوپی (اشعه ایکس)، فیزیوتراپیست قادر است محل ضایعه را به‌درستی شناسایی کرده و تزریق را در محل موردنظر انجام دهد.

صدا کردن مفاصل ،صدا کردن مفصل،صدا کردن مفصل زانو،دلیل صدا کردن مفصل،علت صدا کردن مفاصل،علت صدا کردن مفصل

رباط و تاندون‌ها علت صدا کردن مفاصل

رباط‌ها و تاندون‌ها بافت‌های نرمی هستند که در اطراف مفاصل بدن ما قرار دارند. گاهی اوقات، هنگامی‌که شما یک مفصل (به‌عنوان مفصل مثال زانو) را به حرکت در می‌آورید، رباط یا تاندون‌های آن ممکن است در اثر قرارگیری بر روی یک برآمدگی استخوانی، تحت کشش قرار بگیرند، هنگام رهاسازی و برگشت تاندون و یا رباط‌ها به موقعیت اصلی خودشان، همانند برخورد یک شلاق، صدایی در زانو ایجاد می‌شود. این عارضه صدمه‌ای به‌زانو نمی‌زند و شما را نیز در معرض ابتلا به آسیب خاصی قرار نمی‌دهد.

پارگی غضروف یا منیسک علت صدا کردن مفاصل

اگر مینیسک دچار پارگی شود، ممکن است قطعات کوچکی از آن در مفصل زانو گیر کرده و هنگام حرکت در زانو سروصدا ایجاد کند. در این حالت درد و صدای زانو بیشتر موقتی است تا دائم. هر زمان‌که قطعات منیسک در مفصل گیر می‌کنند، درد و صدا ظاهر می‌شود و با درمان مینیسک زانو سپس برطرف می‌شوند.

آرتروز علت صدا کردن مفاصل

با افزایش سن ممکن است غضروف سست شده و حجم خود را از دست بدهد، بنابراین سطح مفصل نرمی خود را از دست می‌دهد و اصطکاک بین استخوان‌ها افزایش می‌یابد. درنتیجه ممکن است کریپتوس و سروصدای زانو ایجاد شود. این حالت اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود و به‌صورت پیش‌رونده و تدریجی به وجود می‌آید. تق‌تق کردن و کریپتوس زانو ناشی از آرتروز زانو بیشتر دائمی هستند تا به‌صورت عودکننده.

بیماری زانوی دوندگان علت صدا کردن مفاصل

بیماری زانوی دوندگان اختلالی است که به چگونگی حرکت کشکک زانو مربوط می‌شود. این بیماری باعث ایجاد درد در اطراف استخوان کشکک زانو می‌شود که در اصطلاح به آن”درد قدامی زانو” می‌گویند. ساییده شدن استخوان کشکک زانو در برابر استخوان ران در هنگام حرکت، حس خرد شدن شیئی در زانو را به بیمار می‌دهد. این حالت معمولاً با فعالیت طولانی‌مدت مانند دویدن و یا استفاده از پله‌ها و همچنین عدم فعالیت‌ طولانی‌مدت مانند کار طولانی در دفتر کار بدتر می‌شود.

درمان صدا کردن مفاصل با تزریق اپیدورال استروئید

تزریق اپیدورال استروئید یک روش مسدودکننده درد است که معمولاً برای کاهش درد و التهاب همراه با آرتروز در زانو تزریق می‌شود و در پی آن صدای زانوی بیمار کاهش می‌یابد.تزریق اپیدورال استروئید حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. بیمار بر روی شکم روی تخت مخصوص اشعه ایکس دراز می‌کشد. قبل از تزریق، لیدوکائین (یک داروی “بی‌حسی” مشابه نوکائینی که دندان‌پزشکان استفاده می‌کنند) در ناحیه موردنظر اعمال می‌شود تا پوست بی‌حس گردد.

درمان صدا کردن مفاصل با تزریق استروئید

تزریق یک داروی استروئیدی به‌عنوان‌مثال، کورتون، می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. اثربخشی این روش در تسکین درد و التهاب قوی و سریع است. تزریق کورتون می‌تواند برای درد و صدای زانو ناشی از آرتروز و همچنین پارگی غضروف مفید باشد.

درمان صدا کردن مفاصل با مگنت درمانی

مگنت درمانی (میدان‌های مغناطیسی) نیز می‌توانند سیستم عصبی ما را تحریک نمایند درنتیجه سیگنال‌های دردی که به مغز فرستاده می‌شوند، کاهش می‌یابند و در پی آن درد تسکین می‌یابد. دستگاه مغناطیسی با جذب ذرات باردار خون، موجب افرایش دمای عضو و بهبود گردش خون می‌شود. درنتیجه عروق خونی متسع شده و با افزایش اکسیژن‌رسانی و مواد مغذی، سرعت فرایند درمان افزایش‌یافته و مواد غیرضروری دفع می‌شوند. تمامی این موارد در کاهش التهاب و خشکی مفصل مفید هستند.

درمان صدا کردن مفاصل با طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند یک‌راه واقعاً مؤثری در تسکین درد محسوب شود، بدون آن‌که شما از عوارض جانبی داروها رنج ببرید. سوزن‌های مخصوصی در اطراف زانو قرار داده می‌شود. در پی آن سیگنال‌های درد کاهش‌یافته و جریان خون مفصل بهبود می‌یابد.

درمان صدا کردن مفاصل با ماساژدرمانی

ماساژ درمانی می‌تواند نقاط محرک درد در زانو را تحریک نماید. بسته به شرایط زانو و علت زمینه بیماری، یک فیزیوتراپیست می‌تواند از طریق ماساژهای مختلف به تسکین درد و بهبود شرایط زانو بپردازد. یکی از بهترین و ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ درمانی برای بهبود صدای زانو، استفاده از توپ ماساژ و یا توپ تنیس است. درحالی‌که بر روی توپ تنیس قرار دارید، عضلات ساق پای خود را ماساژ دهید.

پیشگری از صدا کردن مفاصل

اکثر این صداها زمانی ایجاد میشود که شما خم میشوید در اینجا موارد ساده ای ذکرشده است که از ایجاد صدای زانو جلوگیری میکند: 1- خم کردن زانوبه صورت مطلوب و درست، زانوی خود رابه صورتیکه روی انگشتان پا قرار بگیرد خم نکنید 2- استقامت ساق پا، ایجاد استقامت درساق پا باعث استقامت زانو وهمسترینگ و کاهش صدا دادن و تق تق زانو می شود. 3- بهبود تحرک لگن با کشش آن 4- بهبود حرکت مچ پا 5- خوردن غذاهای سالم، کاهش فشار روی مفصل زانو، باهر بار قدم برداشتن 7مرتبه وزن بدن روی زانو ایجاد می شود که در صورت اضافه وزن باعث صدا دادن زانو می شود. 6- جلوگیری از انجام فعالیت هایی که باعث آسیب رسیدن به زانو میشود از انجام حرکات دردناکی که باعث تاخیر در روند بهبودی زانو می شود، جلوگیری کنید. 7- استفاده از محافظ و باندهای کشی برای زانو هم می تواند به شما کمک کند. صدا دادن و تق تق زانو اگر بدون درد و ناراحتی باشد، مشکل نگران کننده و غیر عادی نیست. در صورتی که صدای خرت خرت، قرچ قرچ، تلق و تلق و تق تق زانو با درد و ناراحتی همراه بود می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری و مشکل دیگر باشد. اگر صدا دادن زانو شما همراه با درد، تورم و ناراحتی باشد بهتر از به پزشک مراجعه کنید تا علت تق تق زانو را مشخص کند.

صداهای مفصلی طبیعی

نوع دیگری از صدای مفاصل، در افراد جوان به خصوص در زانو، مچ پا، شانه یا مفصل لگن (هیپ) شایع است و هیچ ربطی هم به ساییدگی ندارد. ریشه این صداها، گاهی داخل خود مفصل و گاهی در بافت های اطراف آن است. این صداها بسیار تکراری و دائمی هستند و فرد با هر قدمی که برمی دارد، احساس می کند در زانو یا مچ پایش صدایی شنیده می شود. دلایل ایجاد این صدا که گاهی آنقدر بلند است که به گوش اطرافیان هم می رسد، بسیار متعدد هستند، اما اکثر اوقات زمانی ایجاد می شوند که یک قسمت از بافت های داخل یا اطراف مفصل در حالت غیرمعمول قرار گرفته باشد و با حرکت به یک قسمت دیگر گیر کند و سپس آزاد شود. مبتلایان به این صدا به تدریج یاد می گیرند مفصل را در کدام جهت و چگونه حرکت دهند تا صدا ندهد. این صداهای ایجاد شده با درد همراه نیستند و نیازی هم به درمان ندارند، و تنها توصیه آن است که مفصل را در وضعیتی که باعث ایجاد صدا می شود، قرار ندهند. این صداهای طبیعی مفاصل اکثر اوقات در اطراف زانو، مفصل لگن (هیپ) و شانه تاندون ها و رباطهایی وجود دارد که وقتی از روی یکدیگر و یا زوائد استخوانی جابجا می شوند، صدا ایجاد می کنند. در این موارد باید جلوی وضعیت خاصی را که باعث ایجاد صدا می شود، گرفت. هرگونه تکرار وضعیت که با درد و محدودیت حرکتی همراه باشد، به درمان نیاز دارد.

راه ها و روش های درمان صدا کردن مفاصل

در صورتی که زانوی شما بدون این که احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، زانوی شما به احتمال زیاد سالم است و نیازی به درمان تق تق زانو نیست ، اما با این حال توصیه می شود که در ملاقات بعدی که با پزشک خود دارید این موضوع را حتما با او در میان بگذارید. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا تورم است لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید . در صورتی که علل صدا دادن زانو شما وارد شدن آسیب به زانو یاشد لازم است در ابتدا به زانوی خود استراحت بدهید. از داروهای ضد التهاب و مسکن نیز برای کنترل علائم تا زمان بهبودی استفاده می شود . در صورتی که پزشک تشخیص بدهد که شما علائم پارگی رباط زانو یا پارگی منیسک زانو دارید برای درمان صدای زانو نیاز به انجام عمل جراحی می باشد . بعد از انجام عمل جراحی ممکن است باز هم صدا دادن زانو ادامه پیدا کند اما صدا دادن بدون احساس درد خواهد بود و احتمالا به علت اتروفی ( تحلیل رفتن) عضلات در دوران ریکاوری پس از عمل است . انجام تمرینات فیزیوتراپی و استفاده از زانو بند طبی نه تنها به کاهش صدا دادن و تق تق زانو کمک می کند بلکه ریسک آسیب دوباره را کاهش می دهد. در صورتی که علت صدا دادن مفاصل زانو بیماری های مزمنی مانند کندرومالاسی ( نرمی غضروف کشکک زانو ) یا آرتروز زانو باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا زمان بهبود درد زانو استراحت کنید . بعد از آن برای افزایش قدرت عضلات مراجعه به فیزیوتراپی تجویز می شود. استفاده از زانو بند های مخصوص کشکک زانو نیز می تواند در این موارد به کاهش صدا دادن و درد زانو کمک کند. به خاطر داشته باشید که در صورتی که تق تق زانو با درد همراه است ، نیاز به درمان دارد و حتما باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسبی را برای شما تجویز کند.

بیشتر بخوانید : گرفتگی عضلات ♥ درد عضلاتخستگی درد مفاصل

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 27 خرداد 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.